THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

کشف سیاره ی فرا خورشیدی

 
ستاره شناسان آماتور و حرفه ای در یک کار مشترک موفق به کشف سیاره ای فراخورشیدی با جرم 13 برابر جرم مشتری شدند. 

ستاره شناسان به تازگی در یک پروژه مشترک میان ستاره شناسان آماتور و حرفه ای موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شدند . این سیاره فراخورشیدی با نام XO-3b  شناخته می شود و جرم آن به حدی است که آن را در مرز میان سیاره ها و کوتوله های قهوه ای قرار می دهد.

جرم XO-3b معادل 13 برابر جرم سیاره ی مشتری است و هر 4 روز یکبار به دور ستاره ی مادر خود می چرخد .

کوتوله های قهوه ای ستاره های ناکامی هستند که جرم آنها برای همجوشی هسته ای و تبدیل شدن به یک ستاره کامل کافی نیست ولی می توانند دوتریوم موجود خود را گداخته کنند . دانشمندان اجرامی که جرم آنها 13 تا 80 برابر جرم مشتری باشد را در این دسته طبقه بندی می کنند با این حساب XO-3b در مرز میان یک سیاره غول پیکر و یک کوتوله ی قهوه ای قرار دارد.

این اولین فراخورشیدی اسا که توسط تلسکوپ های با بودجه ی کم کشف می شود . تلسکوپ در نظر گرفته شده برای این پرو‍‍‍‍‍‍ژه از دو لنز تله فتوی 200 میلیمتری ساخته شده و در بالای قله ی Haleakala در جزیره ی Maui هاوایی قرار دارد . این تلسکوپ تنها برای تشخیص تضعیف نور ستارگان استفاده می شود و در صورتی که این تضعیف نور ناشی از گذر یک سیاره از مقابل آن باشد، تلسکوپ های قوی تر این ستاره را بررسی می کنند تا سیاره ی فرا خورشیدی جدیدی را کشف کنند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد