THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

قاتلان مرموز تر از قبل

الکترونهای قاتل ،مرموزتر از قبل    

باوجود آن که تحقیقات بسیاری پیرامون الکترون های آزاد و ویژگی های آنها در فضا انجام گرفته بود ،هنوز این پرسش وجود داشت که چرا این ذرات به طور نامتعارفی خطرناک اند و در نزدیکی میدان مغناطیسی زمین رفتاری متفاوت از خود نشان می دهند.اما سرانجام تیم تحقیقاتی سازمان فضایی اروپا موفق شد توجیهی برای این پدیده ارائه دهد.

این ذرات که با نام مخرب یا قاتل شناخته می شوند، در واقع الکترون های آزادی هستند که با سرعتی چند صد برابر انواع زمینی خود حرکت می کنند و فراوانی آن ها در نزدیکی زمین قابل توجه است. از این رو این ذرات اساسی ترین عامل خسارت به تجهیزات ماهواره ای ماورای جو وتغییرزمان راهپیمایی های فضایی به شمار می روند. تاکنون نظریه های گوناگونی برای توجیه این پدیده مطرح می شد که یا با قسمتی از دانسته های ما متناتقض بود یا با بررسی های دقیق تر با اشتباهاتی مواجه می شدند.

اخیرا یک گروه پژوهشی موفق شدند تا با شبیه سازی یکی ازطوفان های خورشیدی نظریه ی جدیدی در این باره ارائه دهند.این گروه طی بررسی های خود با کمک کارسیما(سامانه ی رسیگی فوری به فعالیت های مغناطیسی کانادا) توانستند امواج فرابنفش لازم برای شکل گیری مجموعه ای از این الکترون های مخرب رابررسی کنند. کارسیما با بررسی این امواج در رده ی طیفی پی سی پنج و طی آغاز مدت دوره ای جدید از فعالیت بادهای خورشیدی در25 نوامبر2001و تاثیر آن روی تجهیزات ماهوارهای موجود در مدار پرداخت. در طی این مدت مجموعه ای متتشکل از چهار مدارگرد سازمان فضایی اروپا در مرز میدان مغناطیس زمین قرار داشتند.این مجموعه طی بررسی های خود موفق شدند حرکتی نوسانی شبیه اختلالات الکترومغناطیس را در رده ی طیفی یاد شده آشکار کنند که منشاءی از درون میدان مغناطیسی زمین داشته اند.

 در مدت زمان تحلیل این اطلاعات شدت باد های خرورشیدی هم به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت تا جایی که سرعت آنها به مرز 750 کیلومتر در ساعت هم رسید.این افزایش هجوم یون های آزاد اختلالات مشاهده شده در لایه های درونی میدان مغناطیسی را به طور جدی تری تایید کرد .بعد ها با بررسی این اطلاعات معلوم شد که سرعت این ذرات رابطه مستقیمی با تراکم و جهت خطوط میدان دارند و بنابر این با افزایش سرعت برشتاب این ذرات و در نتیجه اثر تخریبی آنها افزوده می شود.این نتاج همچنین سرعت بالای شفق های قطبی را که از حد انتظارات ما بالاتر است توجیه میکند. به نقل از رد اوربیت و ناسا

نظرات 1 + ارسال نظر
مانیا یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ق.ظ http://soosk-2007.blogfa.com

عالی بود خیلی قشنگ بودن امیدوارم یه روز خودت کنار این ساختمون عکس بگیری و بذاری ما ببینیم
موفق و شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد