THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

فینیکس در راه مریخ

ققنوس در راه مریخ

مریخ نشین ققنوس سفر ۱۰ ماهه‌ی خود را به سوی مریخ آغاز کرد. این مریخ نشین با موفقیت از پایگاه فضایی کیپ کارناوال به فضا فرستاده شد.
محمود انصاری

به دلیل وجود یک جبهه هوای نامساعد در اطراف سکوی پرتاب موشک در مرکز فضایی کیپ کارناوال در بعد از ظهر روز سه شنبه، سوخت گیری مرحله دوم موشک بالابرنده‌ی مریخ نشین ققنوس به صورت کامل انجام نگرفت. زمانی که سوخت گیری در صبح روز چهارشنبه به اتمام رسید، نا هماهنگی در جدول زمان بندی٬ پرتاب روز جمعه ققنوس را که قرار بود به وسیله یک موشک Delta ۲ انجام شود تا ۲۴ ساعت بعد به تعویق انداخت.

مریخ نشین ققنوس پس از پرتاب راهی قطب شمال مریخ خواهد شد. ققنوس با استفاده از بیلچه، بازوی تلسکوپی و آزمایشگاه داخلی خود در جستجوی شرایط مناسب برای وجود حیات همانند زمین ( میکروبی ) و یافتن ردی از وجود ترکیبات آلی در زمان حال یا گذشته مریخ خواهد بود. ققنوس همچنین آب وهوای قطب مریخ را بررسی خواهد کرد.

سطح نشین در ۵ خرداد ۱۳۸۷ به مریخ خواهد رسید و یک فرود خطرناک و پر از ریسک خواهد داشت. سطح نشین‌های وایکینگ ۱ و ۲ که در سال ۱۹۷۶ بر روی سطح مریخ فرود آمدند آخرین ماموریتهایی بودند که برای فرود از موشکهای کنترل کننده سرعت استفاده کردند. قطب نشین ققنوس برای داشتن فرودی همانند ماموریت‌های وایکینگ برنامه ریزی شده است که یک اشتباه کوچک می‌تواند ماموریت را با شکست مواجه کند.

ققنوس آخرین فضاپیمای جستجو کننده شرایط وجود حیات بر روی سطح سیاره سرخ خواهد بود.این مریخ نشین روز شنبه ۱۳ مرداد سفری ۱۰ ماهه را برای پیمودن ۶۸۰ میلیون کیلومتر آغاز کرد.
پس از رسیدن ققنوس به سیاره سرخ، ماهواره‌ی سازمان فضایی اروپا٬سریع السیر مریخ بنا به درخواست سازمان فضایی آمریکا، ناسا، قرار است تمام مراحل وارد شدن به جو و فرود ققنوس را بر روی سطح مریخ تحت نظر داشته باشد.

ققنوس به کمک سپر حرارتی سرعت خود را در بدو ورود به سیاره کاهش داده، و پس از ورود به داخل جو سیاره سرعت خود را به وسیله چترهایی به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد داد. سطح نشین به وسیله چتر و موشک های کاهنده‌ی سرعت٬ قبل از فرود٬ سرعت خود را به ۸.۸ کیلومتر بر ساعت خواهد رساند. پس از فرود بر روی سطح سیاره‌ی سرخ٬ ققنوس با باز کردن صفحات خورشیدی خود٬ عرض و طولی برابر ۱.۵ و ۵.۵ متر خواهد داشت.

به روز شد: مریخ نشین ققنوس ساعاتی قبل با موفقیت به فضا رفت.

منبع: www.astronomy.com
www.redorbit.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد