THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

آسمان شب

سری جدید از آسمان شب

با اجرای خوب سیاوش صفاریان پور

 

بیست مردادماه پخش سری جدید برنامه‌ی «آسمان شب» از شبکه‌ی چهار سیما آغاز می‌شود.

سیاوش صفاریان‌پور ـ تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این خبر اظهار کرد: 20 مرداد ماه سال 1378 یک خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد که در پهنه‌ی گسترده‌ای از ایران قابل رویت بود و به علت آن‌که کشورمان بهترین نقطه برای تماشای این پدیده‌ی طبیعی بود تعداد زیادی از پژوهشگران خارجی به ایران آمدند و مردم نیز به دانش ستاره‌شناسی علاقه‌مندتر شدند.بنابراین این روز را مبنایی برای آغاز سری جدید «آسمان شب» قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در ویژه برنامه‌ای که از این روز آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه می‌یابد، به حوزه‌هایی چون انجمن نجوم ایران، شاخه‌ی آماتوری انجمن نجوم ایران و طرح رصدخانه ملی پرداخته می‌شود.

صفاریان‌پور درباره‌ی ساختار سری جدید «آسمان شب» گفت: این برنامه همانند گذشته شنبه‌ها و دوشنبه‌ها پخش می‌شود. با این تفاوت که شنبه‌ها مباحث عام نجوم مطرح و دوشنبه‌ها به موضوعات تخصصی این علم پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای تلویزیونی چون «آسمان شب» مانند مجله و ممکن است دچار تکرار شود. اما این اتفاق به گونه‌ای می‌تواند رخ دهد که طیف جدیدی از بینندگان را به خود جذب و در عین حال مطلب جدیدی را مطرح کند.

این کارگردان در زمینه‌ی محورهای مورد بررسی در برنامه‌های شنبه‌ها اظهار کرد: مباحث پایه‌ای نجوم مانند آشنایی با صورت‌های فلکی، تاریخچه‌ی نجوم در ایران و جهان و به نجوم آماتوری و حرفه‌یی می‌پردازیم.

وی با بیان این‌که در برنامه‌ی دوشنبه‌ها به موضوعات تئوری‌تر کیهان‌شناسی می‌پردازیم، گفت: تعریف پروژه‌های نجوم آماتوری از جمله بخش‌های برنامه است. این «آیتم» برای کمک به کسانی پخش می‌شود که علی‌رغم آشنایی با نجوم، نمی‌دانند چه کارهای علمی در این زمینه می‌توانند انجام دهند. علاوه بر آن گزارش عملکرد پروژه‌های نجوم آماتوری را بررسی می‌کنیم.

صفاریان‌پور در پایان اظهار کرد: در بخش «رصدگری روی بام» به این موضوع می‌پردازیم که چه وقت، کجا، چه رویداد سماوی را می‌توان دید و شرایط کمپ‌های رصدی و روش‌های رصد کردن را به صورت عملی و خارج از استودیو به تصویر می‌کشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد