THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

سیارک ها ASTEROID

 

          سیارکها                 ASTEROID 

 

 

نویسنده : NASA_AKA

 

 

دربین مدار مریخ و مشتری چندین هزار جرم کوچک کشف شده است اولین آنها را شخصی به نام جوزپای پیاتسی ایتالیایی در سال ۱۸۰۱ میلادی کشف کرد و بر آن نام سیارک سرس گذاشت .

 

 

 

بزرگترین سیارک شناخته شده . همین سرس بود که قطری حدود ۹۰۰ کیلومتذ داشت اکثر سیارک ها ٬ قطری کتر از ۸۰ کیلومتر دارند و از شکل هندسی مشخصی برخوردا نیستند . تخمین زده می شود که بیش از چند هزار سیارک کوچک کشف شده و نام گذاری شده.

 

 

این خرده سنگ ها امروزه در حد فاصل مدار مریخ و مشتری در چرخش اند که به کمربند سیارک ها معروف است در گذشته ٬ عقیده بر این بوده که مجموعه تخت سنگ های سرگردان که در مدار مشخصی به دور خورشید می چرخند (بین مدار مریخ و مشتری) بقایای یک سیاره خرد شده است ولی امروزه معلوم شده که این نظر صحیح نبوده است و به احتمال زیاد ٬ این ها بقایای موادی هستند که در حدود ۵ میلیارد سال ژیش ٬سیاره های منظومه شمسی از آن تشکیل شده اند (پیش

 

 

 

سیاره) .ممکن است برخی از این سیارک ها در برخورد با یکدیگر خرد و از مدار اصلی خارج شده باشند که اکنون در فضای منظومه شمسی سرگردان هستند . بعد ها در مواجهه با سیاره های منظومه شمسی بر سطح آنان سقوط می کنند و براثر این برخوردها با سطح سیارات سنگی مانند عطارد ٬زهره یا مریخ یا ماه آثاری برجا می گذارند . معمولا محل برخورد این قطعات روی سطح سیارات سنگی ٬ حفره ها و گودال هایی به نام کریتر پدید می آید که بی شباهت به دهانه آتشفشان های خاموش نیست .

تعداد اندکی از این قطعات سنگی با سطح زمین نیز برخورد کرده اند که دهانه بسیار قدیمی واقه در بیابان آریزونا در آمریکا ٬ از آن جمله است اغلب این قطعات که اندازه برخی از آن ها بسیار کوچک است ٬در برخورد با جو زمین مشتعل می شوند و می سوزند . این چنین است که مردم ساکن در زمین از خطر سقوط آن ها در امان می مانند.

گاهی ممکن است شما در آسمان شب حرکت سریع نقطه ای نورانی را به صورت یک خط سفید به مدت کوتاه  مشاهده کنید . این ها همان سنگ های آسمانی  هستند که در جو می سوزند و به شهاب یا شهابواره معروفند.شهاب سنگ ها ممکن است بقایای هسته یک دنباله دار باشنر ٬ که در فضای منظومه شمسی در حال حرکت می باشند.

از آنچه که تاکنون مطالعه کردید ٬دریافتید : منظومه شمسی

مجموعه ای از اجرام سماوی است که عمره جرم آن در ستاره ای به نام خورشید فرآهم آمده است و در اطراف این ستاره ۹ سیاره در حال گردش می باشد . برخی از آنها از سنگ و برخی دیگر از گاز تشکیل شده اند . در اطراف تعدادی از آن ها نیز اجرام کوچکتری به نام قمر در حال چرخش هستند . علاوه بر سیارات و اقمار ٬دنباله دارها و سیارک ها نیز وجود دارند که از اعضای منظومه شمسی محسوب می شوند.

 

 

هرگونه چاپ و کپی برداری از این مطلب

بدون نام و نشانی وبلاگ

پیگرد قانونی و برخورد دارد

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد