THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

eclipse of the moon in 20th feb 2008

ماه گرفتگی کاملی از ساروس 133 در آسمان بامداد پنجشنبه دوم اسفند 86 رخ خواهد داد. این پدیده در تمامی نقاط ایران مخصوصا مناطق غربی قابل رویت است.






به گزارش کارشناس علمی مرکز پژوهشی هدایتگران، ماه از ساعت 5:08 بامداد پنجشنبه دوم اسفند وارد نیمسایه زمین شده و در ساعت 6:13 دقیقه قرص ماه کاملا در نیمسایه قرار می گیرد.

به گفته این کارشناس، ساعت 6:18 دقیقه ماه وارد سایه زمین شده و در ساعت 7:31 دقیقه خسوف کامل خواهد شد و حضور ماه در این سایه تا ساعت 8:18 دقیقه ادامه خواهد داشت.

هاجر احمدزاده گفت: ماه در ساعت 9:37 دقیقه از سایه و 10:44 دقیقه به طور کامل از نیمسایه جدا می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این پدیده پیش از طلوع خورشید و در نیمکره غربی کره سماوی رخ می دهد و مراحل پایانی گرفت به طور کامل در ایران قابل مشاهده نمی باشد، علاقه مندان جهت رویت بیشترین مرحله از این گرفت به افقی باز و شرایط آب و هوایی مناسبی احتیاج دارند.

احمدزاده یادآور شد: در زمان گرفت، ماه در صورت فلکی اسد و در یک درجه ای از قلب الاسد قرار دارد.

وی افزود: پیش از طلوع خورشید پنجشنبه دوم اسفند، مشاهده سیارات در آسمان شرق نیز خالی از لطف نیست. مشتری از قدر 1.93- ، زهره از قدر3.93- و عطارد از قدر0.60 که در 4 درجه ای از زهره قرار گرفته است، آسمان شرق را مزین می کنند.

وی در ادامه افزود: مردم شمال و جنوب آمریکا این رویداد را از بعد از ظهر نظاره گر خواهند بود. همچنین رصدگران غرب اروپا و غرب آفریقا نیز این رخداد را از ابتدا تا انتهای آن در ساعات صبحگاهی بیست و یکم فوریه مشاهده می کنند.

احمدزاده در خصوص دنباله ماه‌گرفتگی‌ها گفت: ماه ‌گرفتگی‌ها به ترتیب و در دنباله‌هایی چند روی می‌دهند. یک دنباله کامل که شامل ۴۸ یا ۴۹ خسوف می‌شود، حدود ۸۶۵ سال طول می‌کشد. فاصله زمانی بین دو ماه‌گرفتگی پیاپی در یک دنباله ..۳۳۶٫۵۸۵ روز است.

ماه‌ گرفتگی‌های پیاپی شباهت زیادی با هم دارند که دال بر عضویتشان در یک دنباله است.

برای آن که یک ماه‌گرفتگی تکرار گردد:

1. ماه باید در حالت بدر باشد. این وضعیت هر ۲۹٫۵۳۰۵۹ روز یک‌بار تکرار می‌شود.

2. خورشید باید نسبت به عقده‌ها در همان مکان قبلی باشد، و این هر ۳۴۶٫۶۲۰۱ روز تکرار می‌گردد.

کوچک‌ترین مضرب مشترک این اعداد ۶٫۵۸۵ است، یعنی هر ۶٫۵۸۵ روز، ماه، زمین و خورشید وضعیت خسوف قبلی را تکرار می‌کنند. فاصله زمانی ۳۳٫۶۵۸۵۰۰ روز به یک ساروس موسوم است که در زبان بابلی قدیم به معنی تکرار است.

ساروس یک دایره ادواری 18 ساله از سیستم خورشید، ماه و زمین می باشد. در اخترشناسی، ساروس به دوره‌ای گفته می‌شود که برای پیشگویی زمان خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی استفاده می شود.

ساروس دوری به مدت ۲۲۳ ماه قمری است. یک ساروس برابر است با ۱۸ سال خورشیدی و ۱۱ روز و ۸ ساعت که اگر سال کبیسه باشد، این دوره برابر با ۱۸ سال و ۱۰ روز و ۸ ساعت می‌شود. ساروس را از روزگاران باستان می‌شناختند و بابلی‌های قدیم برای پیشگویی گرفت‌ها از آن بهره می‌گرفتند.

واژه سومری/بابلی "سار" یکی از یکاهای اندازه‌گیری بود و ارزش عددی آن ظاهراً ۳۶۰۰ بوده‌است.

علاقه مندان می توانند انیمیشن گرفت کامل ماه دوم اسفند 86 را از آدرس زیر مشاهده کنند:
http://www.users.waitrose.com/%7Espa/blog/Lunar%20Eclipse%2021-02-2008.mov

منتظر تصاویر ارسالی شما هستیم به آدرس ایمیل nasa_aka@yahoo.com

 

 

                                 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد