THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

مریخ و نقشه ی سه بعدی

مریخ و نقشه ی سه بعدی

بخونید :

نقشه‌ی سه بعدی مریخ قابل دسترس شد

به کمک داده‌های فضاپیمای سریع السیر مریخ، تصاویر سه بعدی سطح این سیاره به دست آمده است. چنین تصاویری تا کنون وجود نداشته است و می‌توان با استفاده از آن ها تحقیقات جدیدی انجام داد.
مجموعه‌ داده‌های جدیدی که به تازگی بر روی اینترنت انتشار یافته است٬ به محققان اجازه‌ی دست یابی به اطلاعاتی از سیاره‌ی سرخ را در سه بعد خواهد داد.
تصویر توپوگرافی کوه آتشفشانی المپ در مریخ. رنگ‌ها نشان دهنده‌ی ارتفاع نقاط هستند.

«مدل‌های دیجیتالی عوارض سطحی»(DTMs)٬ ایستادن بر سطوح سیاره را برای دانشمندان ممکن می‌سازد. اگر چه تصاویر معمولی قادر به ارائه‌ی چشم اندازهای هوایی خارق العاده‌ای هستند٬ با این حال تنها بخشی از اطلاعات را انتقال می‌دهند و توپوگرافی٬ یا سنجش ارتفاعات و پستی بلندی‌های محیط را از دست می‌دهند و این جایی است که «سریع السیر مریخ» کار خود را آغاز می‌کند.

«HRSC»(دوربین با توان تفکیک بالای سریع السیر مریخ) به منظور تهیه‌ی چنین داده‌هایی طراحی شده است و پس از چند سال پردازش تخصصی داده‌ها٬ اکنون برای اولین بار، اطلاعات سه بعدی جامع و گسترده‌ای از قسمت بزرگی از سطح مریخ منتشر شده است. پروفسور «گرهارد نیوکوم»(Gerhard Neukum)٬ مدیر تحقیق HRSC٬ می‌گوید: "درک و شناخت توپوگرافی مریخ به منظور شناخت این سیاره ضروری است."

DTM می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن شیب دامنه‌ی تپه٬ ارتفاع صخره‌ها٬ ارتفاع و شیب جریان‌های گدازه و یا دشت‌های بیابانی را به محققان اطلاع دهد. نیوکوم گفت: "این داده‌ها برای درک چگونگی جاری شدن آب و یا گدازه در مریخ ضروری است."

DTM سریع السیر مریخ مجموعه‌ای از دقیق‌ترین داده‌های توپوگرافی است که تا به حال از مریخ منتشر شده است. این تصاویر سه بعدی از کنار هم قرار دادن عکس‌های مختلفی که این فضاپیما در گردش‌های متوالی خود از سطح سیاره تهیه کرده، به دست آمده است. کیفیت عکس‌ها معادل ۵۰ متر در هر پیکسل و دقت اندازه گیری ارتفاع ۱۰ متر است.

مدار فضاپیما کیفیت تصاویر آن را مشخص می‌کند٬ هنگامی که نزدیک‌ترین فاصله به سطح را دارد، مییتواند دقیق‌ترین تصاویر را تهیه کند. نیوکوم افزود: "همچنان که این ماموریت ادامه دارد٬ می‌توانیم به تدریج شکاف‌ها را پر کنیم و هر گاه که ممکن باشد داده‌های با کیفیت‌تری را جمع آوری کنیم."

منبع: اسا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد