THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

THIS ABYSM CITY SKY

SPACE & ASTRONOMY & SKY

برخورد جرم آسمانی

 

گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از دو مدل محاسباتی مستقل نشان دادند

 که برخورد یک جرم آسمانی غول پیکر در ابعاد پلوتون منشاء ایجاد تفاوتهای

 موجود میان دو نیمکره مریخ است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از 30 سال است که دانشمندان دریافته اند میان دو نیمکره شمالی و جنوبی مریخ تفاوتهای زیادی وجود دارد اما تاکنون علت این تفاوتها مشخص نبود. اکنون محققان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز در دو تحقیق مستقل با کمک مدلهای شبیه سازی رایانه ای علت این تفاوتها را نشان دادند.

 

 

نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "نیچر" منتشر شده است حاکی از آن است که برخورد یک شهاب سنگ عظیم در ابعاد پلوتون به سطح سیاره سرخ در حدود 4 میلیارد سال قبل و در زمانی که این سیاره هنوز در فاز شکل گیری بوده موجب بروز این تفاوتها شده است.

در این تحقیقات، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از یک مدل دوبعدی و دانشمندان موسسعه تکنولوژی کالیفرنیا با کمک یک مدل سه بعدی اما با وضوح تصویر پایین به این نتایج دست یافتند.

"تقسیم نیمکره ای" مریخ را اولین بار کاوشگر "وایکینگ" ناسا در دهه 70 مشاهده کرد. این کاوشگر نشان داد که دو نیمه سیاره سرخ جنبه های بسیار متفاوتی دارند. به طوری که در نیمکره شمالی دشتها وسیعتر و جوانتر هستند و در نیمکره جنوبی فلاتها و حفره های قدیمی تری وجود دارند.

در حدود 20 سال قبل کاوشگر "نقشه بردار جهانی مریخ" (Mars Global Surveyor) نشان داد که پوسته نیمکره شمالی سنگین تر از پوسته  نیمکره جنوبی است و ناهنجاریهای مغناطیسی حاضر در نیمکره جنوبی در نیمکره شمالی دیده نمی شود.

این سیاره شناسان در این خصوص عنوان کرده اند: "برای این تقسیم نیمکره ای دو توضیح اصلی پیشنهاد شده است. اولین توضیح نشان می دهد که چندین نوع فرایند داخلی نیمی از این سیاره را تغییر داده است و توضیح دوم پیشنهاد می کند که برخورد یک جرم آسمانی بزرگ به یکی از نیمکره ها این تفاوتها را ایجاد کرده است. ما با محاسبات رایانه ای نشان دادیم که احتمال دوم قابل قبول تر است."

.

نظرات 1 + ارسال نظر
سوسکی شنبه 8 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:59 ب.ظ http://www.soosk-2008.blogfa.com

سلام
چیطوری؟؟
کافی نت هم حال میده ها
آخی الان کلاس سر کوهکی هستین
منم می خوااااااااام:))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد